Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen och optimera vår webbsida. Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies på ingo.se. Läs mer om cookies på ingo.se.

OK

Var kan jag använda INGO Mastercard?
På miljontals ställen runt om i världen som accepterar Mastercard.

Är kortet helt utan årsavgift, inte bara första året?
Ja, INGO Mastercard är helt utan årsavgift, inte bara första året. Det gäller även Familjekort.

Jag vill ha ett extrakort till en famlijemedlem, hur gör jag då? Kostar det något?
Alla i familjen som är över 18 år kan ha ett Familjekort. Då får ni en bra överblick över hela familjens utgifter.
Skriv ut denna blankett och skicka den till adressen på blanketten. Tänk på att Familjekortsinnehavare är solidariskt betalningsansvariga för kontot. Familjekort kostar ingenting.

Vad får jag för köpgräns på mitt INGO Mastercard?
Du kan få upp till 20% av din årsinkomst i köpgräns.
Vill du ändra din köpgräns, logga in här
Eller skriv ut denna blankett och skicka den till adressen på blanketten.

Kan man tanka i Europa med INGO Mastercard?
Ja, du kan tanka och handla på alla de försäljningsställen i världen som accepterar Mastercard.

Hur ser jag mitt saldo?
Logga in på "Mitt INGO Mastercard" här, där hittar du ditt saldo. Du kan även få ditt saldo via SMS genom att välja SMS-saldo i menyn när du är inloggad.

Kan jag välja en egen PIN-kod till mitt INGO Mastercard?
Ja, har du nyligen har ansökt om INGO Mastercard får du, när din ansökan har beviljats, ett brev hem med instruktioner om hur du väljer din egen pinkod.
Har du redan INGO Mastercard ringer du Kundservice för INGO Mastercard på 020-788 008.

Kan jag ha autogiro kopplat till mitt INGO Mastercard?
Ja, du behöver fylla i denna blankett för INGO Mastercard.

Om jag byter från ett INGO-kort till ett INGO Mastercard får jag då behålla min kod?
Nej, ett nytt kort innebär också att du får en ny kod, men du kan välja din egen PIN-kod på INGO Mastercard.

Vad händer om jag inte väljer någon egen pinkod?
Om inget val görs kommer den fyrsiffriga PIN-kod som medföljer brevet att gälla.

Om jag glömmer bort min PIN-kod till mitt INGO Mastercard, hur gör jag då?
Du kontaktar vår Kundservice för INGO Mastercard på 020-788 008.

Kan jag delbetala min faktura/kontoutdrag?
Ja, du väljer själv vid varje enskilt betalningstillfälle. Om du väljer att delbetala din skuld så behöver du endast betala ett "lägsta belopp" vilket utgör 5% av skulden, ränta tillkommer vid delbetalning. Aktuell ränta hittar du här. Om du betalar hela din skuld vid fakturans förfallodatum så tillkommer givetvis ingen ränta.

Vilka uppgifter behöver jag för att kunna betala min faktura?
Du hittar inbetalningsuppgifter till oss på ditt kontoutdrag eller genom att logga in till Mitt INGO Mastercard. Om du vill göra en extrainsättning går det också bra, då betalar du till:
Bankgiro 139-5011
Ange ditt kontonummer (9 siffror) som OCR-referens.

När får jag mitt kontoutdrag?
Du hittar brytdatum och faktureringsdatum för våra kontoudrag för INGO Mastercard på denna länk.

Ingår reseförsäkring om jag betalar med mitt INGO Mastercard?
Nej, reseförsäkring ingår inte.

Jag har fått ett nytt kort, hur aktiverar jag det?
Att aktivera kortet är enkelt, det enda du behöver göra är ett köp/uttag där du identifierar dig med din PIN-kod.
Du kan även logga in till Mitt INGO Mastercard och snabbt aktivera ditt kort där eller kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur länge är kortet giltigt?
Giltighetstiden hittar du under kortnumret. De två första siffrorna anger månaden och de två sista anger årtalet. Kortet är giltigt hela slutmånaden. Våra kort är i regel giltiga i tre år. Ett nytt kort skickas automatiskt när det är dags att byta.

Vad är CVC eller CVC-kod?
Det är den tresiffriga koden till höger om signaturfältet på baksidan av kortet. Koden efterfrågas ofta av säkerhetsskäl vid betalning på internet. Observera att du måste aktivera Mastercard SecureCode innan du kan handla på nätet.
Läs mer om hur du aktiverar Mastercard SecureCode längre ner på Mitt INGO Mastercard. 

Kan jag ta ut kontanter med mitt INGO Mastercard?
Ja, i Sverige kan du ta ut kontanter. Observera att det tillkommer en kostnad vid kontantuttag, se mer under Priser och villkor.

Vad gör jag om kortet inte fungerar?
Kontrollera att chip och magnetremsa inte är skadade eller smutsiga. I enstaka fall kan det vara butiken som har tekniska problem. Om kortet inte börjar fungera efter upprepade försök, kontakta oss så skickar vi ett nytt kort omedelbart.

 
Jag vill reklamera ett köp på mitt kort. Hur går jag tillväga?
I första hand ber vi dig att kontakta butiken, där du handlat. Butiken eller företaget där du har handlat ansvarar för fel, därför måste du börja där innan vi kan hjälpa dig. Ofta går problemet att lösa tillsammans, men om detta inte fungerar så hjälper vi dig via denna länk.

Hur spärrar jag mitt kort?
I Sverige:  Ring 08 14 67 67
Utomlands:  Ring +46 8 14 67 67
Öppet dygnet runt.

Information om Mastercard SecureCode
Mastercard SecureCode är en global säkerhetsstandard som många nätbutiker är anslutna till. Det innebär att du bekräftar ditt nätköp med BankID eller med engångskod via sms. Logga in på Mitt kort och aktivera Mastercard SecureCode, det ökar din trygghet eftersom det blir svårare för en obehörig att använda ditt kort. Du behöver bara aktivera Mastercard SecureCode en gång, sedan är det bara att sätta igång att handla på nätet.

Om du saknar BankID kontaktar du din internetbank för att aktivera BankID. Mer information hittar du på bankid.com. Logga in på Mitt kort och kontrollera att du har rätt mobilnummer registrerat hos oss.

Logga in till Mitt INGO Mastercard här 

Har du inte tjänsten Mitt INGO Mastercard? Registrera dig här 


Information om självvald PIN
För att du ska vara säker på att alltid kunna använda ditt kort måste du ha en fungerande PIN-kod. Med INGO Mastercard kan du själv välja vilken kod du vill använda.
Att ha en fungerande PIN-kod är viktigt eftersom den behövs för att kunna ta ut kontanter i uttagsautomater och i allt fler kortterminaler. I vissa länder har man dessutom helt slutat med möjligheten att kunna genomföra köp genom att legitimera sig och skriva under.

Att välja egen PIN-kod
•För att få välja en egen PIN-kod ringer du kundservice, av säkerhetsskäl tar vi inte emot kortinformation via e-post.
•Se till att du har ditt kort i närheten när du ringer.

Därefter skickar vi dig ett bekräftelsebrev med information om hur du enkelt väljer en egen kod. När du fått brevet måste du sedan välja din egen PIN-kod inom 10 dagar.

Information om digitala betalningar
Klicka på denna länk för att hitta information om digitala betalningar; t.ex. digitala plånböcker

Stäng

Ändra språk